Konstrukce kombinézy: ochrana, pohodlí, hmotnost, aerodynamika

blog-kombinezy-zavodniku-6.jpg - PSí Hubík
Základním požadavkem na konstrukci závodní kombinézy je dosáhnout maximální ochrany pilota při zachování pohodlí, neomezující volný pohyb na motocyklu. Tyto dva na první pohled velmi protichůdné požadavky pomáhají úspěšně řešit nejmodernější materiály a sofistikovaná provedení jednotlivých partií.

 

Důležitým parametrem závodní kombinézy je její hmotnost. Každý gram, který se „veze“ na motocyklu, je nutné před zatáčkou zpomalit a na výjezdu opět urychlit. Na to je potřeba výkonu motoru, a toho není nikdy dost. Hmotnost standardní kombinézy činí přibližně 5,4 kg, u závodní je to od 3,6 do 4,8 kg podle velikosti a určení.   

Zlepšování jakéhokoli produktu bez exaktního měření je téměř nemožné, proto využíváme pro vývoj a zlepšování našich kombinéz všechny dostupné metody měření. Počínaje zkouškami odolnosti proti prodření, měříme také přenesenou rázovou energii u chráničů, stanovujeme tepelné mapy uvnitř oděvu, podle kterých se pak kombinézy odvětrávají, nebo měříme aerodynamický odpor ve větrném tunelu, abychom odstranili zbytečné ztráty proudícím vzduchem.


Mezi „vychytávky“ které zpříjemňují jezdci „horké chvilky“ za řídítky je například malý vak na „drink“ umístěný v „hrbu“ kombi, nebo sendvičové (vícevrstvé) řešení partií částí kombinézy, které se při pádu nejčastěji potkají s tratí. Tyto složené vrstvy s vysokým tepelným odporem, zabrání vysokému přenosu tepla až na kůži jezdce, tady brání popálení.

S řešením a zkouškám nejen těchto vylepšení nám velmi aktivně pomáhají piloti Karel Abraham, Jakub Kornfeil, Ondra Ježek a další.

Titulní foto: Ondřej Ježek ve větrném tunelu, 2013.
Foto v textu: Karel Abraham – v „hrbu“ závodní kombinézy se ukrývá malý vak sloužící jako zásobník tekutiny pro jezdce.

Autor článku: Ing. Libor Hubík

Tip
Zajímáte se o špičkové kombinézy? Přečtěte si také o závodních kombinézách, materiálech na výrobu kombinéz, šití kombinézchráničích na kombinézách a designu kombinéz.