Za více než třicet let praxe v PSí Hubík víme, že je obrovský rozdíl v životnosti a funkčnosti motooblečení, pokud se o něj poctivě staráte. Aby vaše výbava na motorku tedy dlouho a dobře sloužila, je potřeba se o ni během sezóny starat a po sezóně ji nejlépe pořádně vyčistit a zazimovat.
Jak tedy moto výbavu připravit na a na zimu, kdy většina z nás nejezdí?
JAK ČASTO A CO KONKRÉTNĚ DĚLAT?
To se odvíjí od toho, kolik kilometrů za rok přibližně najedeme a jestli jezdíme i v extrémních vedrech nebo zimě. Pokud se bavíme o nájezdu kolem 2 000 km/rok, je vhodná průběžná údržba a poté třeba jednou za 4-5 let si nechat udělat hloubkový servis nebo se do něj sami pustit.
Při větším nájezdu, standartně kolem 20 000 km/rok, je, kromě pravidelné údržby, potřeba se vždy na konci sezóny výbavě pověnovat do hloubky a potom ji ideálně uložit na zimu do místnosti, která je větraná a je v ní stálá teplota. Vhodná může být i odvětraná garáž, která není vlhká a není v ní zima. Pozor na uložení do igelitového pytle, když je oblečení ještě vlhké – může vzniknout plíseň, která oblečení naprosto znehodnotí. Pokud nestihneme oblečení zakonzervovat po sezóně, je vhodné udělat to alespoň na začátku sezóny další.
ÚDRŽBA KOŽENÝCH MOTOODĚVŮ
Kožené oblečení je nejlepší po každé vyjížďce otřít vlhkým hadříkem a zbavit se tak mušek, povrchového prachu a běžných nečistot, které se na oblečení nachytalo během cesty. Pokud to uděláme opravdu hned po jízdě, není potřeba požívat žádné speciální přípravky.
A proč dělat tuto údržbu opravdu po každé jízdě? Protože ve chvíli, kdy necháme třeba hmyz na motooblečení zaschnout, začne po nějaké době pouštět barvivo, které narušuje barevnost usní. Výsledkem je pak, že oblečení vypadá „kropenatě" a ve většině případů se zabarvení už nejde zbavit, protože pigment a nečistoty se vsákly do materiálu.
Krom samotného čištění je vhodné usně ošetřovat prostředky na kůži – tak je kožené oblečení zakonzervováno a rutinní údržba po každé vyjížďce je velmi jednoduchá a rychlá. Správně ošetřená kůže totiž nemá tendence do sebe nasáknout tolik nečistot.
Existuje celá škála prostředků na ošetření kůže jako: tuhé vosky, které naneseme hadříkem a necháme chvíli zaschnout (pokud je to opravdu po dlouhé době, můžete nechat zasychat klidně i dva dny), potom setřeme a vyleštíme suchým hadříkem. Je to sice pracné, ale funguje to.
Druhá možnost je, že kůži nastříkáme tekutým přípravkem na ošetření kůže. Tato varianta je jednodušší, ovšem máme zkušenost, že delší a kvalitnější ochranu poskytuje ta první zmíněná varianta, protože ručním zapracováním vosku do kůže se současně odstraňují i nečistoty z oblečení.
Optimální je kůži takto ošetřit před i po sezóně, zejména, než věci uložíme k zimnímu spánku. Spolu s ošetřením kůže bychom měli ošetřit i zipy pomocí kapky silikonového oleje, který je k tomuto účelu určený.
ÚDRŽBA TEXTILNÍHO MOTOOBLEČENÍ
S textilním motooblečením je to podobné, jako s kůží. Po každé jízdě je vhodné oděv očistit jemným kartáčkem a zbavit ho tak nečistot v podobě hmyzu a prachu. Kromě této rutinní péče je potřeba oblečení občas vyprat na jemný program v pračce. Kdy? To většinou zjistíte podle jeho vzhledu (zašednutí a zápach) nebo obecně po náročnější cestě, kdy jsme oblečení hodně propotili. Nejvíce byste při výběru vhodného pracího prostředku měli myslet na to, jaká je v oděvu použitá membrána, pokud tedy je součástí oblečení. Membrán je celá řada, a pokud nemáte doporučený prací prostředek přímo v návodu od výrobce membrány, ve většině případů nic nezkazíte prostředkem na Goretex i když máte jinou, běžně používanou, membránu. Běžné prací prostředky a zejména aviváž totiž obsahují mikročástice, které se v membráně usazují a postupně ji ucpávají.
Po 5 až 7 praních je dobré opatřit oděv i novým nástřikem impregnací. Většina motooděvů je sice ošetřena tak, aby nevstřebávala vodu a nečistoty, nicméně pravidelným obnovením impregnační vrstvy nic nezkazíme, spíše naopak. Tyto produkty vlákna oblečení ošetřují a zabraňují vsakování vody a nečistot do vnitřní struktury vláken, a tak se na něm zachytává méně nečistot, díky čemuž je pak průběžná údržba mnohem jednodušší a rychlejší.
Drobný tip
Pro obnovu funkčnosti materiálů můžete po praní a plném vyschnutí oděv i přežehlit nebo projet párou. Hezky se tím zapustí nanočástice impregnací, které ošetřují jednotlivá vlákna a rozprostřou se podél nich. Samozřejmě je nutné si ověřit teplotu při žehlení, abyste oděv nepoškodili.
ČIŠTĚNÍ A SERVIS MOTOODĚVŮ V PSÍ
Pokud se na hloubkové čistění svého motooblečení necítíte nebo se vám prostě nechce, můžete odnést svoji výbavu k nám do PSí (nebo nám ji poslat) a nechat celý proces čistění, sušení a impregnace na nás.
Nejčastěji využívaná služba je momentálně „Servis po pádu“, která stojí 3 499,-Kč a týká se zejména závodních kombinéz. Služba obsahuje ozonovou komoru, kompletní povrchové čištění, oprání podšívky, vnitřní čištění, kontrolu a přešití všech švů, případně podlepení nebo přešití menších děr, zabarvení odřených dílů a impregnaci přípravkem se včelím voskem. Pokud si zákazník přeje, je možné odřené a děravé díly zcela vyměnit. Zde záleží na náročnosti a domlouváme se dle konkrétního stavu individuálně. Využívaná je i samostatná služba „Servis a čištění". Ceny jsou podle konkrétního produktu. Pokud je oděv nadmíru znečištěn nebo potřebuje větší opravu, servis probíhá až po odsouhlasení ceny se zákazníkem.
Aktuální ceník služeb
- kombinéza za 1 848,-Kč
- kožené kalhoty nebo bunda za 1 040,-Kč
- rukavice za 404,-Kč
- textilní kalhoty nebo bunda za 809,- Kč
JAK DLOUHO TO TRVÁ A CO SLUŽBA OBSAHUJE?
Záleží na aktuálním vytížení kapacit. Na začátku sezóny, kdy je největší nápor, se doba realizace pohybuje kolem 4 týdnů od přijetí zakázky. Na podzim, kdy je doba na servis ideální, si ale na něj vzpomene jen malé množství lidí, je běžná doba do 3 týdnů. Tato doba zahrnuje celý proces: od ozónu po ošetření krémem či impregnací.
Na samotný cyklus ošetření je potřeba 7-8 dní. Nejdříve je servisovaný oděv na několik hodin, nejčastěji přes noc, umístěn do ozonové komory. Tam se zlikvidují veškeré bakterie, čímž proběhne dezinfekce. Poté oblečení den odpočívá. U kůže následně přichází na řadu samotné hloubkové ruční čištění. Čištění nejde provádět strojově, takže se opravdu vezme kyblík s vodou, houbička a kartáček a kombinéza je čištěna kousek po kousku. Je to časově i fyzicky dost náročné a např. zipy a záhyby se v případě potřeby čistí zubním kartáčkem.
U jednodílných kombinéz, kde je podšívka odnímatelná, je vyjmuta a jde klasicky do pračky. U věcí, které mají podšívku pevně všitou, se používá aktivní pěna. Pokud není kombinéza opravdu hodně zašpiněná a propocená, snažíme se používat co nejméně vody, aby kůže zbytečně nevlhla. Pokud je to nutné, může jít i celá kombinéza do pračky. U těchto případů však platí speciální postup, kdy se řeší teplota a prací prostředky.
U našich výrobků máme ověřeno, že kombinéza tento propracovaný systém údržby zvládne. U jiných značek je riziko, zda materiály praní vydrží, protože nevíme jaký je původ a kvalita kůže, včetně jejího prvotního ošetření.
U textilu nejprve ručně odstraníme povrchové nečistoty a pak podle druhu materiálu volíme nejvhodnější způsob hloubkového čistění/praní.
Po samotném čištění přichází na řadu sušení. Ani to není to otázka jedné, nebo dvou hodin, ale dnů. To opět kvůli zachování vlastností materiálů. Poté dochází u kůže k dobarvování částí, které jsou opotřebované nebo jemně ošoupané. Pak se vrací zpět do oděvu chrániče, následuje nástřik ochrannou vrstvou, promazání zipů.
Jak jste se dočetli, aby vše bylo, jak má být a navazovalo to na sebe s vhodnými přestávkami právě pro doschnutí materiálu, vsáknutí ochranných přípravků atd. je doba právě i 4 týdny při největším vytížení.
Součástí servisu je pak i kontrola stavu samotného oděvu včetně návrhu řešení opravy případného poškození. Zákazník je na něj upozorněn konkrétní řešení – oprava, výměna apod. je naceněna.