Závody Moto GP patří jistě k nejvyšší úrovni závodění na silničních závodních motocyklech a díky mediální podpoře patří také k nejznámějším. Na tomto poli se setkáváme s nejnovějšími konstrukcemi z vývojářských oddělení největších motocyklových továren světa.
Ústředními osobami tohoto velkého „cirkusu“ jsou jezdci, tedy spíše piloti motorek, které dnes dokážou jet, nebo spíš letět rychlostí přes 350 km/h! Na rozdíl od automobilů, dělí jezdce od okolního prostředí, případně asfaltu jen jejich outfit, tedy jenom to málo co mají na sobě. To, co chrání jejich tělo, se nazývá kombinéza.
Jak to vše vzniklo: od svetru po Kevlar
Byl to především požadavek na bezpečnost a také užitkový komfort závodníků. Tak se postupně během mnoha desetiletí vyvinul z původního „běžného“ oblečení oděv zcela speciálně určený pro použití na motocykl. Ten musí nyní odpovídat především závazným předpisům Mezinárodní motocyklové federace (FIM) a navíc splňovat další kritéria a požadavky týmů i samotných jezdců.
Co všechno musí kombinéza zvládnout
Prioritní funkcí každého oděvu je ochránit uživatele. V případě kombinézy to není jen před nepřízní počasí, ale hlavně musí snížit riziko poranění v případě kolize či pádu. Každý pád s sebou nese dvě rizika. Jednak riziko poranění nárazem, proto na nejvíce exponovaných místech je kombi vybavena chrániči a pak riziko podření, což je vzhledem k vysokým rychlostem velmi značné. Při pádu při rychlostech kolem 200 km/h se „klouže“ pilot po zemi i přes 200 m!
Titulní foto: Historické moto oděvy před 88 lety, Jaroslav Tichý z Kroměříže 1926.
Foto v textu: Kombinézy musejí chránit jezdce při pádu, často při vysokých rychlostech.
Autor článku: Ing. Libor Hubík
Tip
Zajímáte se o špičkové kombinézy? Přečtěte si také o konstrukci kombinéz, materiálech na výrobu kombinéz, šití kombinéz, chráničích na kombinézách a designu kombinéz.